پیش بینی خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم برای سال جاری-راهبرد معاصر

پیش بینی خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم برای سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸.۲ تن تا به امروز خرید تضمینی گندم انجام شده است گفت: برای سال جاری پیش بینی می شود با خرید تضمینی ۱۱ و نیم میلیون تن گندم خودکفا شویم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۲۵۰۵۹۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی امروز در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته اظهارداشت: 3 میلیون و 600 هزار تن ذرت، 2 میلیون تن کنجاله سویا و به همین اندازه جو داریم که در مجموع بدون واردات نیاز 4.5 ماه کشور را تامین می کند.

 

وی افزود: این وضعیت پایدار تامین نهاده های دامی درحالی روی داده است که در 8 ماه قبل وضعیت بحرانی داشتیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای نیمه دوم سال نیز برنامه ریزی تامین دام صورت گرفته است تا تولیدکنندگان دغدغه برای تامین نهاده ها نداشته باشند.

 

وی تصریح کرد: وضعیت تولید تخم مرغ و مرغ به شکلی شده است که تولید مازاد بر نیاز بازار صادر می‌شود.

 

نیکبخت گفت: سال قبل 140 هزار تن مرغ صادر شده است که این رقم در سال جاری 50 هزار تن است.

 

وی گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته شاهد کشتار دام مولد بودیم در حال بازسازی تولید داخل هستیم و دام های مولد به کشور وارد میشود.

 

وی افزود: نرخ رشد بخش کشاورزی از منفی چهار درصد امسال مثبت شده است.

 

نیکبخت گفت: دو سال پی در پی نیاز کشور به گندم از محل تولید داخل تامین شده است و برای سال جاری نیز پیش بینی می شود 11 و نیم میلیون تن خرید تصمینی گندم داشته باشیم.

 

وی گفت: از ابتدای فصل برداشت تا به امروز هشت میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش دارد.

 

وی افزود: نرخ تورم ماهانه محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نیز از 2.8 درصد به 1.8 درصد کاهش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تصدی گری در بخش کشاورزی باید به تشکل ها و تعاونی ها واگذار شود که وزارتخانه اکنون این آمادگی ا دارد تا با این کار خود کار نظارت را انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه برای تامین معیشت مردم 5 اولویت تدوین شده است گفت: اولویت اول افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ ذخایر و منابع است، در اولویت دوم تلاش می‌کنیم که تنوع در تولید ایجاد شود و ضرر و زیان کشاورزان به حداقل کاهش یابد. 

 

وی افزود: اولویت سوم تعادل‌بخشی به بخش تولید است یعنی مشخص شود که کدام بخش به چه میزان منابع نیاز دارد و بهره‌وری در بخش‌ها چگونه است.

 

وی افزود:تولید صادرات محور از دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی است، معتقد هستیم اگر تولید صرفاً برای تامین داخل باشد به بن‌بست خواهد رسید و باید برنامه‌ریزی صادرات انجام شود.

 

 وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اولویت پنجم دانش بنیان کردن کشاورزی است؛ آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: این 5 اولویت با توجه به وضعیت موجود است اما در ادامه می‌تواند اولویت‌های جدیدی اضافه شود. وی تاکید کرد که در حوزه سرمایه‌گذاری هم بخش‌های دام طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارتخانه است. مخصوصاً در حوزه آبزی‌پروری تنها از 10 تا 15 درصد ظرفیت‌های موجود استفاده شده است. 

 

نیکبخت گفت: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی از اولویت‌های ما است و 500 هزار حلقه چاه مجوزدار در اختیار این بخش قرار دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

 

 وی اضافه کرد: صنایع غذایی هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد که می‌تواند از خام فروشی جلوگیری کند.

 

وی توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: 8 محصول اساسی برای افزایش تولید انتخاب شده که یکی از آنها افزایش تولید نهاده‌های دامی است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده